Dessa är böcker jag suktar lite extra efter just nu:
Paul Arden - It's not how good you're, it's how good you want to be
Silvia Avallone - Stål
Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam
Karin Boye - Kallocain
Jennifer Clement - En bön för de stulna
Emma Cline - Flickorna
Anthony Doerr - Ljuset vi inte ser
Elena Ferrante - Min fantastiska väninna
Marlen Haushofer - Väggen
Bim Eriksson - Det kändes lugnt när mina känslor dog
Tana French - En hemlig plats
Roxane Gay - I vilt tillstånd /
Elizabeth Gilbert - Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter
Maria Gripe – Agnes Cecilia en sällsam historia
Geir Gulliksen - Berättelse om ett äktenskap
Rebecca Harrington - Jag tar samma som hon, min äventyr som kändisbantare
Karen Joy Fowler - Vi är alla helt utom oss
Bodil Malmsten - Konsten att skriva
Claire Messud - Kvinnan på övervåningen
Caitlin Moran - Konsten att vara kvinna
Per Nilsson - Otopia
Elin Olofsson - Gånglåt
Annika Paldanius - Jag vet allt det här
Rainbow Rowell - Eleanor & Park
Oliver Sacks - Hallucination
Marit Sahlström - Och runt mig faller världen
Amy Schumer - The girl with the lower back tattoo
Tone Schunnessons - Tripprapporter
Sara Stridsberg - Beckomberga: ode till min familj
Gun-britt Sundström - För Lydia / Maken
Lina Wolff - De polyglotta älskarna
Peppe Öhman - Livet och patriarkatet
(kommer kontinuerligt uppdatera denna så jag håller koll på vad jag hunnit läsa och vad som ännu finns att gotta sig i.)
36/70
Jag tycker om litteratur som skakar om. När man får möjlighet att följa med på äventyr, läsa om ständigt nya överraskningar och karaktärerna blir som en fantasibild i huvudet. Magin som lyfter upp en och placerar en in i ett underland där allt kan hända.
Jag tycker personligen extra mycket om mjuka berättarröster, en sådan man önskar att alla skulle ha. Sådana som behärskar ett språk som man kan vila i och förstå totalt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar