2016/01/03

njutningen av böcker

Lite 2016 peppande behövs ju alltid! Så vi drar en bokdröm.

Dessa är böcker jag suktar lite extra efter just nu:


Sophie Adolfsson - Det känns konstigt att vakna i sin egen säng
Sherman Alexie - The absolutely true diary of a part-time indian
Sophia Amoruso - #Girlboss
Lena Andersson - Allvarligt talat
Paul Arden - It's not how good you're, it's how good you want to be
Silvia Avallone - Stål
Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam
Petra Backström - M varken mer eller mindre
Sandra Beijer - Allt som blir kvar
Karin Boye - Kallocain
Staffan Bruun - Struggling love
Susan Cain - Quiet
Jennifer Clement - En bön för de stulna
Emma Cline - Flickorna
Anthony Doerr - Ljuset vi inte ser
Sigge Eklund - In i labyrinten
Elena Ferrante - Min fantastiska väninna
Marlen Haushofer - Väggen
Henrik Fexeus - Konsten att läsa tankar
Bim Eriksson - Det kändes lugnt när mina känslor dog
Michaela Forni - Om att älska / Jag är inte perfekt, tyvärr
Tana French - En hemlig plats
Roxane Gay - I vilt tillstånd / Bad Feminist
Elizabeth Gilbert - Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter
Maria Gripe – Agnes Cecilia en sällsam historia
Geir Gulliksen - Berättelse om ett äktenskap
Martina Haag - Det är något som inte stämmer
Rebecca Harrington - Jag tar samma som hon, min äventyr som kändisbantare
Yahya Hassan - Dikter
Jonas Hassen Khemiris - Allt jag inte minns
Karen Joy Fowler - Vi är alla helt utom oss
Daniel Kahneman - Tänka, snabbt och långsamt
George Lois - damn good advice (for people with talent!)
Tom Malmouist - I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
Bodil Malmsten - Konsten att skriva
Claire Messud - Kvinnan på övervåningen
Caitlin Moran - Konsten att vara kvinna
Chimamanda Ngozi Adichie - Alla borde vara feminister
Per Nilsson - Otopia
Elin Olofsson - Gånglåt
Annika Paldanius - Jag vet allt det här
Sylvia Plath - Glaskupan
Amy Poehler - Yes please
Rainbow Rowell - Eleanor & Park
J. K. Rowling - resterande Harry Potter böckerna: Fången från Azkaban, Den flammande bägaren, Fenixorden, Havblodsprinsen och Dödsrelikerna
Oliver Sacks - Hallucination
Marit Sahlström - Och runt mig faller världen
Antoine de Saint-Exupéry - Lille prinsen
Jessica Schiefauer - När hundarna kommer / Pojkarna
Alex Schulman och Sigge Eklund - Tid: livet är inte kronologiskt
Amy Schumer - The girl with the lower back tattoo
Tone Schunnessons - Tripprapporter
Jan-Philipp Sendker - Konsten att höra hjärtslag
Rebecca Solnit - Män förklarar saker för mig
Sara Stridsberg - Beckomberga: ode till min familj
Gun-britt Sundström - För Lydia / Maken
Kerstin Thorvall – Det mest förbjudna
Johanna Wester - Nattsagor för sömnlösa
Jeanette Winterson - Varför vara lycklig när du kan vara normal?
Flora Wiström - Stanna
Lina Wolff - De polyglotta älskarna
Peppe Öhman - Livet och patriarkatet



(kommer kontinuerligt uppdatera denna så jag håller koll på vad jag hunnit läsa och vad som ännu finns att gotta sig i.)

36/70

Jag tycker om litteratur som skakar om. När man får möjlighet att följa med på äventyr, läsa om ständigt nya överraskningar och karaktärerna blir som en fantasibild i huvudet. Magin som lyfter upp en och placerar en in i ett underland där allt kan hända.

Jag tycker personligen extra mycket om mjuka berättarröster, en sådan man önskar att alla skulle ha. Sådana som behärskar ett språk som man kan vila i och förstå totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar