2013/11/05

Edith Södergran

kände att den här kvinnan behöver ett skilt inlägg.
hon e helt klockren! hör.
fina rader från 1916
Upptäckt
din kärlek förmörkar min stjärna -
månen går upp i mitt liv.
min hand är ej hemma i den.
din hand är lusta -
min hand är längtan.
Sjuka dagar
Trångt är mitt hjärta förvarat i en smal klyfta,
fjärran är mitt hjärta beläget
på en avlägsen ö.
vita fåglar flyga fram och åter
och bringa budskap att mitt hjärta lever.
jag vet - hur det lever
av kol och sand
på vassa stenar.

jag ligger hela dagen och väntar på natten,
jag ligger hela natten och väntar på dagen,
jag ligger sjuk i paradisets trädgård.
jag vet att jag icke blir frisk,
längtan och trånsjuka blir aldrig bättre.
jag har feber som en kärrväxt,
jag svettas sötma som ett klibbigt blad.

på bottnen av min trädgård ligger en sömnig sjö.
jag som älskar jorden
vet ingenting bättre än vattnet.
i vattnet falla alla mina tankar
dem ingen sett,
mina tankar dem jag icke vågar visa för någon.
vattnet är fullt av hemligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar