2013/11/07

diktsamlingar

annars har jag haft en diktmånad och hittat en massa annat fint. hör.

Lukas Moodysson
jag tänker aldrig på dig:
men alla mina tankar tänker
tyst över sovande vatten
på dig

fullmånen försvinner från fönstret
min röst i min kropp,
mot mitt eget döds-fall
som är en imploderande stjärna
inuti
en hand är lika stor som ett hjärta
och en kropp är ett enda hjärtslag
mot en vägg,
en jordbävning
jorden bävar
och t o m månen skakar


om att hjärtat finns: lägg två
fingrar över handleden!
ditt hjärt är en stjärna
som lyser i min hjärna


Bob Hansson
Konsten att UPPLEVA det vi faktiskt redan vet. Ja! Hur många har inte samlat begrepp, kunskaper, titlar, utmärkelser, aktieportföljer, ja, samlat allt möjligt på storhög utom förmågan att UPPLEVA RUSET av dessa högar. Joakim von Anka badar i sina pengar. Jag tror att han är ganska ensam om den förmågan. Förmågan att trampolingungande ta sats ner och in i allt det vi redan har. Att det inte kan bli perfektare än vad det redan är. Inte den där gången heller.

Jag tror som tusan på lyckan. Jag tror på att drömmen förr eller senare förverkligas om man minns den. Jag tror att den här jorden är en rätt okej lekplats. Jag tror att lyckans fiende är idén att den förutsätter perfektion, idén att lyckan är något som bara existerar i slutet på problem.
Olivia Bergdahl

och vem kan säga att de inte gillar
gulliga små hiphopkillar?
helt ärligt får jag en smärre hjärtkatarr
varenda gång jag ser en skäggstubbig kille med gitarr
som spelar låtar han skrivit alldeles själv
jag faller som en fura i en norrlandsälv

och ur: >> till sapfo
jag tror att du skrattar genom glömda år
när jag sjunger för himlen om nästa vår
tystnaden spränger, väller över kanten
allt för en längtan större än Atlanten

Sonja Åkesson
ur: Till Eva
Du är lessen
snyftar i vinet på Carlton Inn
"orkar inte
tror nästan att jag...
orkar inte"

Du har blivit sviken
förnedrad, utnyttjad.

Också du
den vackraste
friaste
(dina långa brunben
dina säkra kliv
hästsvansens
svarta sammet som omsluter...)

Dina ögons fåglars grågröna fjäderskrud blänker.

Jag tänker på alla gånger jag själv
men det gör inte ont just nu
annat än för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar