2018/06/17

Budapest

Om ett par dagar åker jag på sparesa till Budapest! Halleluja vad skönt det kommer bli, så taggad att jag kräver en lista.



Så spa it is! Tänker besöka Gellert spa först (nr1) och klättra upp (läs ta hissen upp) till Budapest Castle Hill där Disney slottet, Fisherman’s Bastion väntar. Sen blir det att gå fram och tillbaka mellan Buda och Pest genom att ta sig över både Liberty Bridge och Chain Bridge. Parlament huset ser himla flott ut vid ån som går rakt genom staden och tänkte jag skulle ta en promenad längs den för där finns bland annat"skorna vid Danube Bank" skulpturen som känns väldigt rörande.

SHOPPA
Hört om ett fin shop Retrock, en mysig inredningsbutik Goamama och om jag känner mig riktigt sugen på shopping så gatan Andrrassy Avenue om mer pengar behövs brännas.



Tydligen är det gamla judiska området som har de mest unika och spännande matplatserna, tur att jag bokade boende just där.

DRICKA
Absolut ett besök till Ruin Pub Szimpla Kert, för den får man tydligen inte missa. 360 Bar känns riktigt trevligt med takterass och allt... eller så Ellato Kert och Taqueria... ha inte riktigt bestämt mig ännu.

ÄTA
Ta en brunch vid Liberté eller Strudels, en fika vid det spektakulära hotell caféet i New York Palace (eller Madal) och äta en fet ungersk måltid vid restaurang Menza (andra matställen jag hört är bra är:Zing burger, Hilda eller Vintage garden bistro).



Annat om tiden räcker till: Gå till city parken och se Vajdahunyad castle (i närheten ett annat spa, Széchenyi (nr2)) eller varför inte en sväng till ön, Margaret Island. Besöka Museum of applied arts och Vaci Utca gatan känns som klart sevärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar