2016/01/30

januaris lässtund

Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie

 photo 2016-01-06 17.22.28_zpseg9cbxec.jpg

56 viktiga sidor.

 photo 2016-01-06 17.24.42_zpsgpagj7zh.jpg

"Problemet med könstänkandet är att det föreskriver hur vi bör vara snarare än att erkänna hurudana vi är. Tänk så mycket lyckligare vi skulle vara, så mycket friare att vara våra sanna individuella jag, om vi inte förväntades leva upp till våra könsroller."

 photo 2016-01-06 17.25.04_zpskxswpr4o.jpg

"Jag har valt att inte längre ursäkta mig för min kvinnlighet. Och jag vill bli respekterad i all min femininitet. För den respekten förtjänar jag."

 photo 2016-01-06 17.25.20_zpsesdyguli.jpg

"Kulturer skapar inte människor. Människan skapar kulturer. Om det är sant att vår kultur inte erkänner kvinnan som en fullständig människa så kan och måste vi ändra på vår kultur."

"Feminist: person som tror på social, politisk och ekonomisk jämlikhet mellan könen."



{ett riktigt inspirerande talk av författaren själv}

J.K.Rowling - Fången från Azkaban och Den flammande bägaren

 photo 2016-01-13 17.41.03_zpsc1ulj7p9.jpg

Jonas Hassen Khemiri - Allt jag inte minns

 photo 2016-01-16 15.12.06_zpsws5txoqr.jpg

"Det var två timmar kvar till midnatt och Samuel dansade som om det var världens sista slash bästa låt."

 photo 2016-01-16 15.55.58_zpslyuaprah.jpg

"Jag minns inte så mycket från januari till mitten av mars. Vi gick in i en dimma där det plötsligt blev helt otänkbart att vi inte skulle sova ihop varje natt. När vi inte jobbade delade vi varje vaken stund. Men vad pratade vi om? Varför fnittrade vi oavbrutet? Hur kunde ett vanligt besök till tvättstugan förvandlas till en skrattfest? Vad var det som gjorde att allt vi snuddade vid blev magiskt? Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte. Allt är en sorts töcken. Vi utforskade varandras kroppar med tunga och fingrar, långsamt och metodiskt inventerade vi ärr och födelsemärken, kittelzoner och njutningsområden. Vi pratade så länge att det inte fanns någon tid kvar för sömn, vilket inte spelade någon roll för sömn var för vanliga människor och vi var ovanliga, vi behövde varken sömn eller mat, vi behövde bara varandra."

 photo 2016-01-16 15.56.53_zpsrsrejik8.jpg

"Ibland tänker jag att våra samtal, vårt häng, hela vår relation var som socker, snabb energi rakt in i blodet."

 photo 2016-01-16 15.58.40_zpsqwj73nrj.jpg

Antoine de Saint-Exupéry - Lille prinsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar