2019/01/28

what happened 2018?



JANUARI
Började läsa min första finska bok ever(!) och solen tittade äntligen fram. Drack flera koppar kaffe och gick på bio för att hålla mig vid liv. Januari var en av de tyngsta månaderna på väldigt länge, mitt hjärta tog så ont. Läste också kärleks poesi om förälskelse och olycklig kärlek, så fint!



FEBRUARI
Köpte ett träd och en massa tulpaner för att må lite bättre. Tog mig över viken för att se The Killers i Globen med ett nytt ansikte. Lyssnade på "Ditt Andetag" tio tusen gånger... annan låt som brändes sönder på Spotify var "Aldrig igen (må sådär)". Första gången jag klev ut från mitt kontor på jobbet och landade i H:fors för en dag.



MARS
Drog ut på utflykt med mina chickas i Åbo, ända ut till Nationalparken för att gå på isen. Traskade också över ån här i Åbo ett par gånger. Sen blev det att flyga iväg till Asien, närmare bestämt Sri Lanka! En otrolig känsla att ta in en helt annan kultur och klimat. Besökte till exempel Buddha och körde tuk-tuk första gången i mitt liv.



APRIL
Sri Lanka var lite som att vara i himlen: strand, palmer, kokosnötter, bikini och solkräm. Fortsatte resan ännu långt in i April... besökte te plantage, vandringspromenad ute i djungeln, tittade på gulliga elefanter och simmade i infinity pool! Livet när det är som bäst!!!



MAJ
Småningom blev det vår i stan, jag fick hundratals blåmärken och klädde mig i helvitt. Tänkte tillbaka på fjolårets Paris resa och hur otroligt fin den staden är... men så tungt det kan vara att försöka komma över någon, puh!



JUNI
Tog en vän under armen och drog iväg till Amsterdam för en helg. Alla dessa slingriga kanaler, rosa restauranger, botaniska trädgårdar, obligatoriska sex museum och underbara blombutiker. Underbar stad men åååh så lite tid... måste tillbaka dit asap. Medan resten av Finland begav sig ut till skärgården hoppade jag istället på ett plan till Budapest. Värmen hade verkligen kickat in och jag sprang runt på stan för att hinna med stadens alla spa:n. Hann även köra scooter och klubb hoppa på ruin bars.



JULI
Sommar läsningen invigdes på allvar och uteserveringarna var fyllda av peppiga människor. Värmen steg till helt nya höjder och tog till och med ett dopp i Östersjön. Det blev dags för min sommar loma vilket spenderades i hemstaden, på bostadsmässan och Lissabon.



AUGUSTI - fyllde 28!
Hann bada i Atlanten, äta massa skaldjur (testade på ostron och sniglar), besöka ett slott, se vågor slängas mot klippor, traska genom magiska trädgårdar, besöka ett walk-through-aquarium dricka vin på rooftops, vandra runt på hala gator, hänga i en park där de spelade jazz och dejta sönder staden innan jag var tillbaka på jobbet. Vek in via Stockholm för att springa Midnattsloppet två veckor senare. Hemskt stolt över mig själv! :)



SEPTEMBER
Hösten smög sig på och körde ut till en stuga på kräftis. Blev en extempore resa över till Tallinn en helg och ännu ett huvudstads besök.



OKTOBER
HÖSTENS BÄSTA MÅNAD! Drack vin, tittade på netflix, åt kantareller och annat som hör månaden till. Ma och Pa var på besök första gången sen jag flyttade till Åbo! Det var stort! :D Drog iväg dem till en vegansk restaurang, himla mäktigt med 5 rätters och allt.



NOVEMBER
HÖSTENS SÄMSTA MÅNAD! HATAR HATAR HATAR NOVEMBER! Men hängde med Venla som är himla söt, vilket gjorde månaden lite lättare. Jag försökte bara tänka på allt annat än mina hundra läkarbesök... gick väl lite sådär.



DECEMBER
Det blev självständighets dag vilket innebar Harry Potter marathon! Så himla roligt att styr upp flera timmars film tittande på loppet av 3 dagar! :) Blev också sista resan över till Stockholm tillsammans med huvudstadsvännen för att besöka min barndomsvän. Så himla fin helg tillsammans, åt och drack och hade vilda diskussioner, önskade att det kunde vara så jämt. När det äntligen var dags för jullov stack jag iväg till mitt älskade London. Besökte de mysigaste av områden, gick på museum, gick på öl dejt, läste böcker på restaurangerna, tog in jul dekorationerna inne i stan, etc. så ljuvligt och avslappnande. Innan året tog slut blev det en huvudstadshelg med yes-middag och butchers-öl. Det nya året firades in med feber och en fin vän! hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar