2015/12/29

Christmas trip

POLEN

Började med en Brecky för att catcha up över några timmar.
Warsaw är fylld med fina och mäktiga hus och det tekniska universitetet har en drömmig Hogwarts liknande miljö. Fantastiskt!

Avslutade dagen med det flytande palatset på sjön och en varm öl aka en kryddig öl (lite som glögg) innan vi hoppade på nattbussen.

ÖSTERRIKE

Hostelet var ett stenkast från centralstationen vilket underlättade klockan sju på morgonen. Första dagen spenderades med att vandrat runt bland julbelysning och julgranar. Var uppe i ett kyrktorn för att få en uppfattning av staden.

Gick på cafe dagligen för att äta kaka. Sånt man borde göra oftare!

Medan Bec var på Mozarts museet gick jag själv en sväng i en fin park och fotade julpaketshus.

Den här staden är så sjukt vacker och jag stannade up för att fota det mesta vi gick förbi. Här ett fint Mozart cafe och mer julbling!

En gata i stan och en kväll begav vi oss till operan för löjliga 3 euro. Detta blev mitt första besöket till operan NÅGONSIN!!! SJUKT PEPP!

Besökte ett fantastiskt bibliotek också! alltså WOW!

På julafton skickade vi en GOD JUL hälsning och tog en tur till ett slott med en underbar trädgård och julmarknad.

TJECKIEN

På juldagen tog vi morgonbussen till Prag. Där stötte vi på smalaste hotellet jag någonsin har skådat. (En visuellt bra bild av hur staden var uppbyggd. i ett nötskal: kyrka - pastelliga hus - julmarknad - spårvagn).

Även här kände vi för en obligatorisk utsiktsbild. Vi vandrade upp för hundratals trappor till man blev alldeles yr. Men utsikten var kolossal och kyrktorn var rätt coola.

Vi gick helt sjukt mycket under resan ocj därmed blev det mycket stadsbilder. Tog oss också in på restauranger för att äta svinbillig mat och dricka. En dag blev det rostad korv i mörk öl, vilket jag kan rekommendera om man är i Prag. Annars blev det magiska brunch tak med målningar och kristallkronor, sådär pampigt som det ska vara.

Drack gudomlig kozel öl och åt den godaste biten honungskaka någonsin (kom tillbaka till restaurangen två dagar i rad!) och fortsatte samma dag till vinprovning. Menyn fanns på paddor och bartendern delade med sig av sina vin kunskaper. Alltid kul när man träffar passionerad människor som orkar snacka vin.

En morgon slöade vi på frukost i italiensk anda i x antal timmar och så blonderade jag håret (men kom inte med på bild). PUNKT SLUT.