2014/12/30

film tvåtusenfjorton

kommer inte riktigt ihåg vad jag tittade i början av året men har försökt samla ihop några favoriter under det här året.
vi kollar!

1 DALLAS BUYERS CLUB - fick priser i början av året så är egentligen en "2013 film". men kände för att kolla upp vad all hysteri handlade om och måste säga att den är RIKTIGT bra. se!



2 HER - hade premiär i början av året (och hade verkligen längtat efter att få mig en titt), men tog ett tag innan jag faktiskt klickade play. hade hört rätt dåligt om filmen av min omgivning, medan recensionerna var mer positivt vinklade. lite kluven själv, hade nog för höga förväntningar.



3 THE GRAND BUDAPEST HOTEL - en grafisk dröm. dör hur snygg den här filmen är!!!



4 GRAVITY - en mäktig bio upplevelse!



5 YSL - en av de bästa modehusen i världen och jag fick syabstinens genast. handlingen, tja sådär.



6 GUARDIANS OF THE GALAXY - gick på bio med j en måndagskväll och satt ner i biosalongen med absolut ingen aning om vad som skulle byka upp på bioduken. måste säga att jag inte blev besviken, riktigt kul! se.



7 NYMPHOMANIAC - efter Lars Von Triers film melancholia, visste jag att den här skulle vara tung och djup på ett psykiskt plan. visade sig vara en av den mest intressanta filmen i år. kollade igen båda delarna under två dar, den är absurd, något nytt och underhållande.



8 BOYHOOD - gillar filmtekniken sjukt mycket. man känner verkligen att man får följa med pojkens uppväxt, rätt magiskt. men... i något skede blev den en aning seg för min smak.



9 ANNABELLE - årets skräckfilm. trodde jag skulle dör, himla bra att ha en vän som tyckte den va sjukt kul bredvid en.



10 DOM HEMINGWAY - Jude Law som asshole. minst sagt intressant.



11 LUCY - egentligen är jag inget stort fan av Scarlett, men i den här filmen tycker jag att hon glänser. Hemskt intressant film även om utförandet är lite, tja, knäppt.



12 WHAT IF - en lite klyschig film men rätt mysig ändå.



13 THIS IS WERE I LEAVE YOU - gillade den starkt! se!



14 THE ONE I LOVE - Konstig men rätt fascinerande historia.



15 I ORIGINS - ÅRETS BÄSTA FILM enligt mig. helt tagen! SE!





Några som jag inte hunnit ta en titt på men är sjukt taggad på:

LOVE IS STRANGE



THE SKELETON TWINS



INTERSTELLER



THE TEORY OF EVERYTHING


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar