2013/12/06

6. Berätta om en person som inspirerar dig.

följ Emilys krispiga julkalender!
(temat är mode, men jag valde att få in finländskt blod i kalendern (idag är det trots allt självständighetsdagen) och valde därför en favorit författare som fortsätter inspirera mig gång på gång.)

lucka sex.

redan från barnsben gillade jag henne och kunde inte börja dagen utan att först få titta på ett avsnitt mumin på tv. mumin och jag klickade verkligen från första stund, kunde kassettbanden utantill och kunde citera de flesta av karaktärerna. mamma lockade alltid med mumin för att få iväg mig till dagis på morgonen, vilket också tydligen fungerade fint på den tiden.

när jag blev äldre började jag läsa hennes litteratur och kan nu efteråt konstatera att hon är genialisk och mer älskvärd än någonsin i min värld.

 photo DSC_00240_zps3f86b449.jpg

"Ska vi leka? sa Snorkfröken. Ska vi leka att jag är underbart skön och du rövar bort mig?
Jag vet inte riktigt om jag är på humör, sa Mumintrollet.
Snorkfröken slokade med öronen, och han strök hastigt sin nos mot hennes och sa: Att du är underbart skön behöver vi inte leka, för det är du redan. Kanske jag rövar bort dig i morgon istället."

"Snorkfröken närmade sig överväldigad. Hon petade på dem. Hon tog hela famnen full av dem och tryckte dem mot sin nos, mot sitt hjärta. Klänningarna prasslade, de luktade damm och parfym, de begravde henne i mjuk mångfald. Plötsligt släppte Snorkfröken alltihop och stod på huvudet en liten stund.
Det är för att lugna mig lite, viskade hon för sig själv. Jag måste lugna mig, annars exploderar jag av lycka. De är för många..."

"Jag kan en väldigt kuslig midsommarkonst, viskade Snorkfröken. Men den är namnlöst hemsk!
I natt vågar jag vad som helst! sa Filifjonkan och pinglade övermodigt."

"I hela sitt liv hade Snusmumriken längtat efter att få dra ner skyltar som förbjöd honom allt han tyckte om, och nu darrade han av iver och förväntan. Han började med "Rökning förbjuden". Sen angrep han "Förbjudet att sitta i gräset". Därefter flög han på "Det är förbjudet att skratta och vissla", och sen åkte "Förbjudet att hoppa jämfota" all världens väg."

"Filifjonkan var så glad över att ha sällskap att hon pratade i vädret och hällde te över bordsduken."

"Jag måste skynda mig att leva, det är så mycket tid som har gått förlorad!"

"Han vände sig mot hemulen och sa med det onda samvetets vänlighet: det måste vara skönt att tycka om kallt vatten. Det är det bästa jag vet, sa hemulen och strålade emot honom. Det jagar borta alla onödiga tankar och fantasier. Tro mig, det finns ingenting så farligt som att bli en innesittare."

"Jag önskar att nån nån gång ville skriva om dendär som försöker värma hjältarna efteråt."

"Hördu, sa pappan. Det där var inte så lyckat. Det blev inte som jag tänkt, medgav mamman ynkligt. Du tänkte säkert vackert, sa pappan tröstande."

så min största inspirationskälla: Tove Jansson, skrivmässigt. hon är expert på smarta formuleringar och kloka ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar